EMK
Tartalomjegyzék
A név, a cél
- ErőszakMentes Kommunikáció (eredeti neve)
- EMpatikus Kommunikáció
- EgyüttMűködő Kommunikáció
Eredeti neve azt mondja ki, hogy mi NEM jellemző rá, ezért homályos.
Fő célja olyan kapcsolati minőség létrehozása és fenntartása, ami lehetővé teszi, hogy minden fél szükségletei kielégüljenek, ahol mindenki szívből, tudatosan és szabadon cselekszik az Élet gazdagításáért. Az ilyen kapcsolódásban kölcsönös megértés, empátia és együttérzés van jelen. Mivel tisztázottak a megfigyelések és gondolatok, tudatosítottak az érzelmek és igények, megnyílik az út a nyertes-nyertes megoldások kreatív megtalálása előtt és szükségtelenné válik az erőszak.
Bevezetés
Az Erőszakmentes Kommunikációt Carl Rogers tanítványa, az amerikai Marshall Rosenberg dolgozta ki. Magyarul szokták Együttműködő, Együttérző Kommunikációnak is hívni.
Célja elgördíteni az akadályokat az elől, amit mi emberek végső soron mindennél jobban szeretünk: mélyen összekapcsolódni és az Életet még szebbé és jobbá tenni. Egy olyan kommunikációs és gondolkodási séma, ami felszínre segíti természetes együttérzésünket.
Önismereti eszköz is, gondolataink, érzelmeink, szükségleteink tudatosításán alapszik, személyes felelősségünk felvállalására és erőnk magunkhoz ragadására tanít. Világszerte bevált a mediáció, konfliktuskezelés, oktatás-nevelés, csapatmunka, a munkahelyi, üzleti és politikai élet területén.
A módszer
Alapok
- A világról érdemes így gondolkodni: Mi van? Mi legyen? (Mi él bennem most? Mi tenné az életet még csodálatosabbá?)
- Bárki bárhogyan viselkedik, vagy azt üzeni, hogy "Kérlek!", vagy azt, hogy "Köszönöm!"
- A viselkedés mögött gondolatok, érzelmek, szükségletek vannak. Igények, vágyak, értékrend.
- A vádolás, címkézés, kategorizálás elválaszt az élettől és egymástól. Az élet egyetlen folyamat. Ezzel együtt a válaszvonalak, határok fontosak!
Két oldal
- Minden ember adó-vevő. Tud befelé figyelni és kifejezni önmagát, és tud kifelé figyelni és megérteni a másikat.
- Mindig van egy adó és egy vevő fél. Kiről van szó éppen? Érdemes egyszerre az egyik oldalra fókuszálni.
- Ha másról van szó, akkor figyelek a kulcsszavakra, a szavakban és mögöttük lévő érzelmekre és az azokat jelző szükségletekre, és összegzően visszakérdezek, hogy végül tisztán megérkezzen hozzám az üzenet.
- Gyakran csak akkor van kapacitása a másiknak arra, hogy rám figyeljen, ha már bizonyítva érzi a visszakérdezéseimből, hogy mélyen megértettem.
- Ha rólam van szó, akkor kifejezem, hogy mi zajlik bennem, és mi tenné az életemet még szebbé, és kérek összegző visszamondást, hogy végül tisztán megérkezzen az üzenetem.
- Ez a séma, amitől organikusan, a helyzetnek megfelelően térek el. Ha valaki egy pohár vizet kér, nem érdemes visszakérdezni, hogy "Szomjas vagy, és megélnéd az összetartozást ha vinnék egy pohár vizet?", elég vinni a vizet, viszont belül érdemes tudatosítani valami ilyesmit, és akár azt is, hogy nekem miért jó vinni a vizet, hogy tényleg szívből tegyem meg.
Négy lépés
- Megfigyelés
- Érzés
- Szükséglet
- Kérés
1.5 Gondolat (értelmezés)
Foglalkozásaim-tréningjeim
- Négynapos alaptanfolyam Szegeden
- 2020 január 25-26 és február 8-9
- Díjmentes 5x3 órás alapképzés
- 2018 szeptember 12, 19, 26 és október 3, 10
- Díjmentes 4x2 órás alapképzés
- 2018 július 18, 25 és augusztus 1, 8
Házi feladatok
megkülönböztetés példamondatokkal
- objektív megfigyelés vagy valami más?
- autonóm érzés vagy valami más?
- egyetemes szükséglet vagy valami más?
- megcselekedhető kérés vagy valami más?
szókincsfejlesztés angolból fordítással
- érzések
- igények (szükségletek, vágyak, erőforrások, "fontosságok")
Kérdések és válaszok
Adj visszajelzést, hogy fejlődhessek!
Résztvevői visszajelző űrlap konkrét foglalkozás kapcsán:
- anonim űrlap: fuloprichard.hu/emk/visszajelzes
- nyomtatni: emk-resztvevoi-visszajelzes.pdf
Társtréneri visszajelző űrlap
- hamarosan…